joi, 11 noiembrie 2010

2. De ce vinde atat de mult Capetenia "Cal Galben"?


2. De ce vinde atat de mult Capetenia "Cal Galben"?


In 1979 lucram ca ghid turistic pentru turistii francezi, in Vestul Statelor Unite.
Intr-o zi, vecina mea Cedar mi-a spus: "Am auzit ca vizitezi rezervatia Indienilor Navajo de langa Marele Canion, in fiecare saptamana. Ai putea sa-mi cumperi si mie bijuterii indiene, direct de la Indieni? Iti voi da un comision de 10%. Poftim 500$."
Saptamana urmatoare m-am oprit cu francezii la Bazarul Indian de langa Marele Canion. Erau vreo 20 de indieni Navajo care vindeau bijuterii. Pareau destul de mohorati. M-am plimbat de la un stand la altul, incercand sa ma hotarasc ce sa cumpar. La unul din standuri, am observat un tip blond cu parul lung. L-am intrebat: "Ce cauta un tip ca tine in rezervatia Indiana?" El mi-a raspuns: "Sunt un indian veritabil, dar sunt albinos. Mi se spune "Cal Galben"." M-a intrebat ce anume cautam si pentru cine. A ascultat cu atentie in timp ce ii povesteam tot despre cum Cedar poarta trenciuri, bocanci si curele uriase cu mult argint si batute cu pietre mari. Mi-a aratat un lant de argint care cantarea vreo 2 kilograme cu 20 de pietre mari de turcoaz cantarind inca vreun kilogram. "Acesta ii va placea."
A avut dreptate. Am dat marea lovitura cu Cedar. Data urmatoare mi-a dat 1000$. Saptamana dupa saptamana, pe tot timpul sezonului turistic, mi-am castigat comisioanele pe bijuterii.
In Noiembrie, am facut ultimul tur prin Marele Canion. Incepuse deja sa ninga pe Teritoriul Indian. M-am dus la indianul meu si i-am spus: "Cal Galben, Felicitari! Mi-ai vandut bijuterii de peste 10 000$. Cum ai reusit?"
A zambit si mi-a spus: "Cand eram copil, unchiul meu, Nor Negru, mi-a spus ca daca vrei sa intelegi un alt indian trebuie sa mergi o mila in mocasinii lui. Am incercat sa inteleg pozitia dumneavoastra ca un consultant si gusturile lui Cedar."
Exercitiu: Daca ati face ca si Cal Galben si v-ati pune in locul clientului, ce fel de consultant financiar cu siguranta nu ati recomanda altora? Ex: pe cineva care nu arata bine, pe cineva care nu-si cunoaste "meseria", etc.